Антоніна Казак фуд- фотографиня фуд-стилістка Київ
Фуд-фотограф та фуд-стиліст
Антоніна Казак

«Світло, ракурс та піна для гоління»: секрети фуд-фотографії

Гортаючи стрічку соцмереж, побачили фото піци чи суші — й одразу поспішаєте до найближчого ресторану чи замовляєте страву через інтернет? Ви не самотні, нас таких багато! Передати смак та запах за допомогою фотографії, знайти найцікавіший ракурс — справжнє мистецтво.

Фуд-фотографиня та фуд-стилістка Антоніна Казак — людина, яка точно знає, як примусити нас забажати страву чи напій лише з одного погляду. Ось уже сім років Антоніна насолоджується світом смаків та ароматів, текстур та форм.

У її портфоліо — проєкти для найкращих ресторанів столиці, українських та світових виробників, участь у створенні книг. Вона поділилася з нами секретами створення фотографій, які пробуджують шалений апетит та дарують естетичну насолоду.

Що роблять фуд-фотографи?

Коли мене запитують: «А людей ви фотографуєте?» — я відповідаю: «Так, якщо вони тримають їжу». Переважно я знімаю для ресторанів: соцмережі, каталоги, меню, рекламні кампанії, борди. Кафе, крамниці, виробництво — фото потрібні всім, хто продає їжу чи використовує її у рекламі.

Фотозйомка їжі Київ

50% успіху — це техзавдання

Будь-який проєкт починається з технічного завдання. Саме завдяки ТЗ розумієш, що від тебе потрібно клієнту: скільки, що, як приблизно має виглядати фінальний результат.

Серед творчих людей є такий жарт — завдання клієнта «зробіть мені гарно». Це не працює, адже розуміння «гарно» у кожного своє: комусь синє, комусь червоне. Важливо скласти свій перелік стандартних запитань, які потрібно поставити клієнту: що треба сфотографувати, в якій кількості, де має відбуватися ця зйомка, що для замовника важливо та що він хоче передати через фотографію.

Також завжди під час обговорення ТЗ добираємо референси кадри, які подобаються замовнику в певних аспектах: за світлом, кольором, як виглядає продукт, за багатьма різноманітними нюансами.

Іноді важко знайти референси, які пасують. Тоді ви питаєте, що саме потрібно передати за допомогою фотографії. Максимально детально. Замовник розповідає — ви розробляєте концепцію.

food-стиліст Київ

Трапляються «надзавдання»: наприклад, якось мені треба було крізь камінь просвітити пляшку. Ми стилізували камінь, зробили йому золоту поверхню, щоб світло надломлювалося над пляшкою та в цьому золотому проміжку створювалося випромінювання. Це мисленнєвий процес, досвід, роки практики, тому що в інтернеті ніколи не знайти конкретну відповідь на питання. Ну і звичайно, треба розуміти фізику світла — без цього фотографу не впоратися.

Потрібно готуватися: тоді буде добрий результат у фіналі.

Підготуйте реквізит

Фотограф фуд-стиліст Київ

Одного разу потрібно було сфотографувати спакування вишень. Листопад — свіжих немає. Заморожені ягоди не пасують, і ми чекали, коли на протилежній півкулі розпочнеться сезон вишні.

Готуватися до зйомки можна іноді набагато довше, ніж знімати. Звісно, коли є ТЗ, є розуміння, що саме потрібно. Це можуть бути якісь додаткові матеріали — природні, неприродні. Вам потрібно замовити якийсь спеціальний фон чи живого лобстера, або запросити модель з певною зовнішністю, наприклад азійською.

Якісна підготовка — це основа ефективного процесу. Бо якщо на знімальному майданчику чогось немає, то ви або витрачаєте час, а відповідно, й гроші всієї команди, поки шукаєте цей матеріал, або відходите від початкової концепції та зрештою жертвуєте візуалом.

Коли я відкриваю свою валізу, а в ній повно реквізиту, мене запитують: «Навіщо все це?» Є речі, які за логікою взагалі несумісні з їжею, але вони допомагають розв'язувати технічні питання.

фуд-фотограф Київ
фото рідин Київ фуд-фотозйомка
знімання їжі Київ
знімання меню та страв ресторанів

Готуйте піну для гоління та клей

Ви, напевно, бачили «викривальне» відео про роботу фуд-фотографів в інтернеті: наприклад, як заради золотистої скоринки м’ясо натирають кремом для взуття чи для створення привабливих бульбашок у напої кидають шипучий аспірин. Це працює, я поясню чому. Їжа не є тривким продуктом, а ось процес знімання доволі тривалий. Піца з печі за певний час схолоне, та сир вже не тягнеться, як у свіжоспеченої. А в коктейлів падає піна. Ці прийоми використовують не для того, щоб ввести в оману глядача, а щоб передати зовнішній вигляд їжі в момент, коли вона потрапляє до споживача. Люди не їдять піцу дві години. Отримав гаряченьке — та з’їв. А якщо піца попала до фотографа, то до моменту зйомки може минути кілька годин. І всі ці прийоми використовують для того, щоб відтворити той смачний настрій, який був спершу.

Мій найулюбленіший лайфхак надзвичайно простий. Осіння тема, какао та пінка з вершків. Ця вершкова вежа миттєво спадає. Тому її краще зробити з піни для гоління — буде триматися дуже довго. На додачу можна зверху викласти маршмелоу: теж буде апетитно виглядати.

Чи потрібна коштовна техніка?

Коли я починала, то не купувала найсучаснішу камеру, лампу зі спалахом, об’єктиви. Якісні об’єктиви, звичайно, допомагають, а коштовна техніка полегшить роботу, але якщо немає фінансових можливостей, розпочати можна навіть з телефоном. Зараз гаджети видають гарні фото. Можна зробити чудовий кадр без спеціального освітлення, штатива тощо.

Технічні моменти зйомки визначає той же референс. Якщо клієнту потрібна фотографія, де світло з усіх боків, де страва чітка в усьому кадрі, — вам потрібно закрити діафрагму та зняти досить-таки темний кадр. Для цього доведеться технічно підсвічувати об’єкт штучними джерелами світла. І відповідно треба буде використовувати спалах. А якщо замовнику просто потрібне фото гарної страви на терасі закладу, то природного освітлення та відбивача буде достатньо.

фотозйомка напоїв Київ
фуд-фото бургера

З якого ракурсу дивитися на бургер?

Ракурс теж визначає сприйняття продукту. 30, 45, 60 градусів — так людина сприймає їжу в реальності, коли ми сидимо за столом, дивимося на тарілку: найприродніша поза та ракурс для їжі. Користувач краще сприймає страву, якщо вона виглядає так, як у реальному житті. Якщо ж говорити про top view, тобто про кадри згори, — це нетиповий ракурс, люди зазвичай так не бачать їжу. Проте це непоганий спосіб привернути увагу чи створити якийсь художній ефект. Але, наприклад, для бургера він не дуже придасться — хіба що ви розкладете його на частки.

Ракурс з-під низу, наче дивиться дитина, створює ефект масивності, важливості чогось перед тим, хто на нього дивиться. Так, до речі, знімають бургери, алкоголь. Коли хочуть продемонструвати, що він імпозантний, що він поважний, точка знизу допомагає.

Все вирішує світло

Не стояти з одного боку з джерелом світла — святе правило. Основна порада для тих, хто лише починає у фотографуванні їжі. Якщо підсвічене обличчя людини може бути ок, то освітлена попереду їжа виглядає пласкою. Тому джерело світла краще перемістити убік та рухатися проти годинникової стрілки: світло праворуч, праворуч позаду, ліворуч позаду та ліворуч. Якщо десь не вистачає світла, візьміть відбивальні поверхні та підсвітіть. Так, за законами фізики ви зможете спіймати промінчик, спрямований на вас, та отримати легеньке підсвічування попереду.

Для напоїв дуже важливий колір та проміжки. Тому що найчастіше ми знімаємо напої у склі. А якщо у вас світло попереду, ви отримаєте багато полисків, а іноді навіть відбиток людини, яка знімає. А якщо джерело світла буде позаду, то ви зможете побачити просвіти.

фотографія продукції для реклами
Food Photography Київ
знімання м’ясного меню Антоніна Казак
Фуд Фотограф Київ

Не бійтеся заощаджувати

Не завжди можна й треба використовувати, наприклад, дорогий алкоголь у коктейлях. Інколи заклади знімають не один, два чи три коктейлі, а 40 чи навіть 50. У мене був досвід зйомки — 380 коктейлів. Відповідно, собівартість проєкту була б набагато вищою, якби ми використовували справжній алкоголь. Тому я вважаю, що можна скорочувати витрати коштом легких лайфхаків. Візуально все має відповідати тому, що отримує гість, але на фото внутрішнього вмісту не видно. Можна замінити дорогі елементи схожими за кольоровою гамою чи фізичними властивостями. Як піну для гоління замість збитих вершків. Можна користуватися харчовими фарбниками.

Чистота важлива

Обов’язково слідкуйте за чистотою посуду. Що чистіший кадр, то дорожчим виглядає. Обов’язково слідкуйте за дрібним безладом. Це псує ваш кадр. Якщо у вас десь крихти, відбитки пальців, це знизить вартість фото та кадр від цього програє. Вам принесли тарілку — перевірте спочатку, чи вона чиста, чи не підтекло десь м’ясо, чи немає відбитків пальців — ваших чи кухаря. Чи, наприклад, крихти розлетілися на столі. Не полінуйтеся, приберіть, підготуйтеся — та відзніміть гарний кадр. Це, до речі, допоможе скоротити час та зусилля на постпродакшені. Але про це трохи пізніше.

фуд-фотозйомка для мережі ресторанів

Обрізати чи не обрізати?

На деяких сайтах в інтернеті з порадами для новачків фуд-фотографів пишуть, що у жодному випадку не можна обрізати тарілку. Так, є поняття гармонії кадру, є класичні художні правила композиції. Проте ніде не йдеться про те, що не можна обрізати шматок тарілки. Художньо це виправдано. Тому що в дорогих ресторанах подача передбачає велику тарілку та невелику страву. Якщо ми будемо залишати у кадрі всю цю велику тарілку, то страва на фото вийде занадто маленькою.Тому можемо наблизитись, обрізати тарілку так, що вона залишиться лише фоном, але страва буде сфотографована так, щоб глядач міг її роздивитися.

фуд-стиліст Київ

А якщо страва некрасива?

У моїй практиці були випадки, коли ми з шеф-кухарями змінювали подачу своєрідної страви. Не сказати «некрасивої» — вони всі по-своєму цікаві. Звичайно, ми не можемо впливати на подачу. В такому випадку можна гармонізувати кадр шляхом іншого розташування інгредієнтів — наприклад, на частину тарілки крем-супу ви насипаєте сухарики: гарна фактура, золотисті. Та вже маєте гарний кадр. Хтось компенсує це антуражем поза межами тарілки.

Не забувайте про правила колористики, їх дуже багато. Вся фотографія підкорена тим самим канонам, що й образотворче мистецтво. Немає такого, що категорично не можна, що не поєднується. Обов’язково читайте книги: там розібрано найрізноманітніші варіації кольорових схем.

Скільки потрібно фотографій?

Я вважаю, що двох досить. Два ракурси страви. Головне — виявити суть. Ви можете сфотографувати ціле та розрізати, якщо вміст має значення.

фуд-фотозйомка меню
Фуд-фотографія в м. Київ
фуд-фотограф фото меню Київ
фуд-фотозйомка Київ

Зробити фото — пів справи, або Що таке постпродакшен

Постпродакшен є завжди. Тому що камери знімають RAW — сирий продукт. Я особисто витрачаю на ретушування від 5 хвилин до двох днів. Є дуже складні фотографії, які передбачають знімання з різним освітленням та комбінації. Іноді картинку треба підсвічувати двадцятьма джерелами світла. Зрозуміло, що жоден фотограф не буде використовувати таку кількість на знімальному майданчику. Тому при постпродакшені комбінують кадри з різним освітленням.

Але можна скоротити час на ретушування. Повернемося до пункту чистоти. Якщо ви на етапі зйомки будете слідкувати за відбитками пальців та крихтами, попередньо приберете все непотрібне, підправите той самий бургер, акцентуєте потрібні елементи, то на етапі ретушування у вас буде менше роботи.

фуд-фотографиня Антоніна Казак

Поради для фуд-фотографів початківців

Використовуйте світло


Перший крок — навчіться використовувати світло. Візьміть якийсь гарний фактурний овоч, наприклад гарбуз, тепер саме сезон. Він досконалий, горбочки, опуклості, хвостик. Відзніміть кілька кадрів з різним освітленням. Так ви зрозумієте, як працює світло та як воно підкреслює чи, навпаки, приховує якісь елементи.

Вивчайте фотошоп


Я не буду рекомендувати якусь програму для швидкого ретушування. Я раджу початківцям вивчати Фотошоп. Я не люблю напівдії: якщо використовувати просту програму, це глухий кут. Межа з’являється, коли ви не можете розв'язувати якісь складніші завдання. За допомогою Фотошопу ви зможете розв'язати все.

Зробіть портфоліо


Треба мати своє портфоліо. Ви повинні тренуватися: можливо, своїм коштом приготувати страву, зробити фото. Щоб коли вас запитають: «Ви таке знімали?» — могли сміливо відповісти: «Так, я це знімав». Є багато майданчиків, де можна себе презентувати. І звичайно ж, знайомства: перші клієнти з’являються переважно через знайомих. Коли ви маєте портфоліо, коли натренована рука, не боязко підійти до клієнта — ви це пробували, ви це знаєте.

Фото: з особистого архіву спікера
Яна Скиба
Автор(ка):
Яна Скиба