«Матриця 4»: Нео зітруть пам’ять, Морфеус помолодшає, а режисерка Вачовські воскресить кар’єру (але це не точно)
Перша частина «Матриці» вийшла в прокат у 1999 році. Друга та третя — у 2003. Та от майже через два десятиліття екранів дісталася четверта серія саги: «Матриця: Воскресіння» (світова прем’єра — 22 грудня).
Свого часу новина про зйомки продовження підняла хвилю критики. Фанати кіно відверто дивувалися: «Навіщо це взагалі комусь потрібно?» Втім, пізніше ситуація дещо виправилася. Допомогло оригінальне промо від компанії Warner Bros. Невідомо, чий світлий розум це вигадав, але до нової «Матриці» було випущено… 180 000 тизерів! Вони змінювалися залежно від часу доби та того, яку віртуальну таблетку обирав користувач: синю чи червону.
Грозову ситуацію розрядила по-справжньому забійна харизма Кіану Рівза, який повернувся до виконання ролі Нео. Коли актор, сором’язливо посміхаючись, розповідав заокеанським ЗМІ, що він радий стати частиною матричної команди та через стільки років знову обійняти свою партнерку по екрану Керрі-Енн Мос, лід з шипінням танув у серцях навіть найнепримиренніших критиків.
Про що буде нова «Матриця»?
Сюжет четвертої частини, зрозуміло, тримається в секреті. Ми не полінувалися та нарахували майже з десяток ймовірних варіантів розвитку сюжету, які активно обговорюються в мережі. От тільки всі вони не мають жодного зв’язку з реальністю. Від інсайдерів із закритих показів достовірно відомо лише, що машини чомусь оживили Нео та Трініті, стерли їм пам’ять та знову завантажили до Матриці. Перед цим герої понад 60 років перебували в кріозаморозці — цим пояснюється, чому їхні обличчя не надто застаріли за такий тривалий термін. Втім, амнезія мине — і Нео згадає все.
А от кому не пощастило — то це Морфеусу, якого в оригінальній трилогії грав фактурний Лоуренс Фішборн. Волею сценариста його вирішили не воскресати. Але при цьому в сюжет ввели цифрову копію молодого Морфеуса (зірка «Аквамена» Яґ’я Абдул-Матін II). І це не просто клон, а програма, яку написав Нео. Подейкують, що Лоуренса не взяли через вік — і хоча 60-річний Фішборн лише на чотири роки старший за Рівза, виконувати самостійно левову частку найскладніших трюків і бійок він уже не в змозі. Сам актор зізнався, що з приводу зйомок до нього навіть ніхто не звертався, і благородно побажав проєкту творчих та фінансових успіхів.
До речі, про постановку трюків. Без фірмових мотузяних битв, коли акторів підвішують на спеціальні троси, які потім затираються в кадрі за допомогою спеціальних програм, у новій «Матриці» не обійшлося. Як, втім, і без стрімких польотів камери навколо персонажів, які ефектно зависли в повітрі. Але якщо раніше за хореографію екшену відповідав маститий Юень Ву-Пін — ставив бої в кунг-фу фільмах Джета Лі та в «Убити Білла» Квентіна Тарантіно, — то зараз його змінили Чад Стахелскі та Девід Літч.
Ми Чада добре знаємо з драйвової трилогії «Джон Вік», яку він зняв як режисер. Сам же Стахелскі починав свою кар’єру каскадером. Наприклад, він виконував найнебезпечніші трюки за Брендона Лі — сина Брюса Лі, який так само, як і його батько, трагічно загинув від кулі на знімальному майданчику. Треба сказати, що Чад не новачок у світі «Матриці» — на зйомках трилогії він був дублером Рівза. Щодо Літча, то в молодості він ризикував життям за Бреда Пітта, ставив трюки для «Блейда» та «300 спартанців». А потім, як і Стахелскі, проміняв бійки на режисуру, зняв другий «Дедпул» та мегауспішний спін-офф «Форсажу» — «Хоббс та Шоу».
Також про сюжет відомо, що Зіона, останнього оплоту людства у боротьбі з машинами, не стало: місто назавжди зникло внаслідок конфліктів і політичних чвар. Зате з’явиться інший мегаполіс — Іо, в якому люди існуватимуть поряд зі своїми поневолювачами. І ще — дрібниця, але приємно: «Воскресіння» почнеться точно як перша частина. І взагалі, творці обіцяють безліч ностальгічних перетинів та посилань до оригіналу (є сенс переглянути фільм 1999 року!). Навіть один з героїв прокоментує цей хід."
Вачовські: кардіограма падінь
І однак для багатьох питання, чому в Голлівуді раптово струсили пилюку з чорного пальта Нео, залишилося відкритим. Втім, якщо уважно вивчити кар’єру режисерів «Матриці» — колись братів, а тепер сестер Вачовські (Лоренс та Ендрю, обидва здійснили трансгендерний перехід, взявши імена Лана та Ліллі), то все напрочуд зрозуміло.
Свою кар’єру в Голлівуді Вачовські розпочинали сценаристами, дебютувавши в 1995 році з бойовиком «Наймані вбивці», в якому головну роль зіграв Сільвестр Сталлоне. Перший млинець вийшов комкуватим: фільм зазнав поразки в прокаті. Тоді вони спробували себе в режисурі, знявши кримінальний трилер «Зв’язок», який навіть не зміг відбити крихітний за американськими мірками бюджет у $4,5 млн.
Невдачі закінчилися, коли Вачовські розпочали свій другий режисерський проєкт — «Матриця», для якого вони самі ж і написали сценарій. Історія про те, як їм виділили бюджет $10 млн на весь фільм, а брати на свій страх та ризик вбухали ці гроші в зйомки лише одного епізоду (героїня Кері-Енн Мос Трініті тікає від поліцейських та агента Сміта дахами, здійснюючи карколомні кульбіти, що спростовують усі відомі закони фізики), вже стала легендою.
Побачивши, як ефектно виглядає відзнятий матеріал на екрані, студійні боси мудро вирішили виділити режисерам ще $50 млн. І так, у це складно повірити, але перша «Матриця», під зав’язку нафарширована крутими на ті часи спецефектами, знята всього за $60 млн (за іншими даними — за $63 млн). Мізерні гроші за сьогоднішніми блокбастерними мірками! У результаті всі три частини виявилися дуже успішними фінансово. Світові збори склали: 645, 740 та 427 млн доларів відповідно. І незважаючи на те, що третя серія саги злегка підкачала, зібравши найменші гроші, результати, погодьтеся, вражають.
Відпочивши, брати з ентузіазмом взялися за «Спіді-гонщика» — адаптацію однойменного аніме-серіалу. Кіностудії Warner Bros. та Village Roadshow Pictures, боси яких після «Матриць» були готові молитися на Вачовські, виділили під проєкт $150 млн. Але «Спіді» провалився. Багато в чому через те, що Лоренс та Ендрю занадто захопилися відтворенням анімешно-мультяшної стилізації. В результаті втратили почуття міри (до речі, в цьому їх звинувачували вже одразу після другої «Матриці»). Дійшло до того, що під час перегляду бідолашному глядачеві здавалося, що його занурили у світ галюциногенних грибів та божевільних барв. Чистий збиток студій від «Спіді-гонщика» становив $103 млн.
У 2011 році Вачовські знову вперто повернулися до улюбленого жанру фантастики, розпочавши екранізацію «Хмарного атласу» — гучного бестселера Девіда Мітчелла. Для підтримки запросили до команди третього режисера, Тома Тиквера. Не допомогло. При бюджеті $102 млн картина навіть не змогла вийти на нуль. Вачовські занапастили «Атлас» тим, що обтяжили доволі складну історію з безліччю сюжетних ліній та головних героїв, змусивши акторів грати відразу по кілька ролей. Наприклад, Том Хенкс та Холлі Беррі мали по шість персонажів (причому Беррі навіть чоловічі), а Сьюзан Сарандон — чотири. Той випадок, коли заморочений грим переміг і сюжет, і акторську гру.
Черговий провал стався у 2015 році, коли Вачовські зняли «Сходження Юпітера» — космічну оперу з бюджетом у $176 млн. Фільм виявився настільки слабким, що по заслузі був нагороджений шістьма «Золотими малинами», включаючи нагороди в номінаціях «Найгірший фільм року» та «Найгірший актор та актриса». Збиток студії від «Сходження», за найскромнішими підрахунками, становив $80 млн.
Підсумуємо: після «Матриці» жоден режисерський проєкт Вачовські не зміг принести студіям прибутку. Ба більше, кіностудії втрачали величезні гроші, отримуючи такі потужні фінансові нокаути, що ледве потім могли знову здійматися на ноги.
Останній шанс
Нову «Матрицю» Лана Вачовські вперше зняла самостійно — без Ліллі, яка вирішила не повертатися у світ, «давно залишений у минулому». Сама ж Лана каже, що для неї зйомки стали чимось на кшталт ліків від депресії: вона досі не може прийти до тями після смерті батьків та близького друга.
Але, відверто кажучи, «Матриця: Воскресіння» стала для неї останнім шансом довести свою професійну спроможність. Бо кредит студійної довіри давно вичерпано. І якщо вже навіть всемогутній Нео не зможе витягти її з трясовини невдач на вершину успіху, то цього не зробить вже ніхто. І хоч би як це було сумно, світ великого кіно для Вачовські буде закритий назавжди.
Втім, не варто сумувати передчасно. Звичайно, у світі пандемії та напівпорожніх кінотеатрів важко повірити в успішні касові збори. З іншого боку, фільм, на який ніхто особливо й не чекав, зумів відновити ностальгічну цікавість до себе глядача: його емоційно обговорюють у соцмережах, а кожен новий трейлер задивлений до дрібниць. До того ж картина надходить у прокат у грудні, а в дистриб’юторів цей місяць традиційно вважається гарячим: люди прагнуть свята, ялинок та видовищ. Тож активно купують квитки в кіно.