Світ Counter-Strike: що очікує фанатів CS:GO у 2022 році
Чого чекати шанувальникам CS:GO у новому сезоні? Чи триватиме домінація NaVi на світовій арені, та хто може скласти їм конкуренцію? За якими вагомими турнірами у 2022 році слідкувати насамперед? За відповідями на ці актуальні питання ми звернулися до коментаторів, аналітиків та експертів кіберспортивного медіахолдингу WePlay Esports Олександра Enkanis Поліщука, Олексія yXo Малецького та Юрія Strike Терещенка. Погнали!
Домінація Natus Vincere у 2021 та конкуренція між командами у 2022 році
2021 рік, безперечно, став роком українського складу CS:GO — Natus Vincere (NaVi). Хлопці стали найкращою командою у світі за версією The Game Awards 2021 та hltv.org. Виграли призових понад 4,2 мільйона доларів, вперше в історії перемогли на мэйджорі, а лідер команди Олександр s1mple Костильов став найкращим гравцем у світі за версією Esports Awards и hltv.org.
Чи триватиме домінування NaVi на світовій арені, та які команди зможуть скласти їй конкуренцію?
Enkanis: Будь-яке домінування рано чи пізно закінчується. Впевнений, багато колективів ще більше мотивовані обіграти NaVi, тому втриматися на гребені їм буде складно. Першими на думку спадають G2 — найбільш гарячий склад на старті цього року.
yXo: Думаю, що домінування NaVi триватиме. У них є сильний тренер та гравці, потужна структура та мотивація s1mple, яка, на мою думку, є однією з найсерйозніших рушійних сил. Наприкінці минулого року команда казала, що дуже хоче почати еру NaVi, й вони справді все для цього мають.
Strike: Це складне, але реальне завдання. Враховуючи той рівень, який показали хлопці у другій половині 2021 року, зрозуміло, що їм під силу продовжити домінацію. Залишається завзято тренуватися та працювати над грою: все в їхніх руках! Основні конкуренти — Gambit, Heroic, під питанням G2 та Vitality.
Які команди здивували вас у 2021-му та від яких очікуєте сюрпризів після решафлів у 2022-му?
Enkanis: Якщо не брати до уваги найкращий перформанс NaVi за всю історію існування складу в CS:GO, то, мабуть, виберу сплеск команди Copenhagen Flames. Те, що вони продемонстрували на мейджорі, було перевіркою здібностей мислити в грі на зовсім іншому рівні. Не тільки здивували індивідуальними діями, але й показали, що можуть грати більш командно, ніж більшість досвідчених п’ятірок.
yXo: У 2021 році мене вразили Entropiq та Virtus.pro, які показали потужну гру. Також наприкінці року приємно здивувала Team Vitality, та був невеликий спалах від Astralis. Щодо можливих сюрпризів — я не маю жодних очікувань, поки не побачу перші ігри та те, в якій формі команди. Схожа ситуація була з Entropiq, від яких я ні на що не сподівався. Митя (Дмитро hooch Богданов) — мій товариш, я за ним стежу та знаю, що він чудовий тренер. Але в нього в команді не було найсильніших гравців. Він створив їх протягом року.
Strike: Приємно здивували команди з СНД, а саме Entropiq та Virtus.pro. Сподіваюся, першим вдасться стабілізуватися та стати Tier-1 командою. Після решафлів моя увага буде прикута до трійки G2, Vitality та FaZe Clan. Впевнений, останні будуть дивувати!
Чи чекати нам у 2022 році повернення до конкурентного CS американських та бразильських команд?
Enkanis: Сцена цього регіону лікується! Перезавантаження складів Liquid та EG, перебудова та становлення імен у бразильських командах, плани ТО із запуску ліг безпосередньо під цей континент. Американський ринок дуже важливий для розвитку дисципліни, тому потрібно його реанімувати.
yXo: Ми вже маємо Complexity Gaming, Evil Geniuses та Team Liquid, і, як на мене, останнім часом північноамериканський CS:GO трохи пожвавішав. Сподіваюся, що команди показуватимуть змістовну гру, недарма Team Liquid змінили свій склад. Щодо бразильців, вони зовсім підупали. Хоча команда FURIA Esports вийшла до вісімки мейджору, проте це ще нестабільний колектив. Ще FalleN зібрав зі своїми друзями хайповий склад Last Dance. Але цього року я не дуже вірю в бразильців. Хоча буду приємно здивований, якщо помилюся.
Strike: Хочеться вірити. Без яскравих представників цих регіонів CS-сцена виглядає неповноцінною.
Боротьба за найкращого першого та конкуренція для s1mple
Олександр s1mple Костильов став найкращим гравцем 2018 року, залишивши позаду Миколу device Рідтца, у 2019 та 2020 році Матьє ZywOo Ербо посів перше місце, а Олександр зайняв лише другу позицію у рейтингу hltv.org. У 2021 році s1mple безапеляційно повернувся на перший рядок.
Хто ж стане головними претендентами на звання найкращого гравця у 2022 році?
Enkanis: Дуель француза та українця все ще не закінчена. Є багато імен, яким під силу втрутитися, — доведе лише час.
yXo: Безперечно, це s1mple, ZywOo, NiKo. І сподіватимемося, що до них приєднаються m0NESY, b1t. Поки що рано казати про претендентів на звання найкращого гравця року, бо рік лише розпочався. Є переможці, які триматимуть марку, але подивимося, як вестиметься далі.
Strike: s1mple та ZyWoo, малоймовірно побачити якісь зміни. Щоправда, є ще один хлопець на прикметі, темна конячка b1t.
Топові турніри та призові фонди у 2022 році
Першим по-справжньому великим турніром року стане IEM Katowice 2022 з призовим фондом 972 000 доларів. Основна стадія пройде з 17 по 27 лютого, у ній візьмуть участь 16 команд.
Виділіть четвірку лідерів чемпіонату.
Enkanis: NaVi, G2, Gambit, Heroic. Має особливий пієтет до IEM Katowice та з нетерпінням чекаю на його початок. Для мене це мейджор, тільки без наклейок.
yXo: Тепер виділити чотирьох лідерів складно. Початок року, склад в усіх командах змінився. На турнірі BLAST Premier Spring 2022 ми побачили, в якій формі команди та хто з гравців на що здатний. Думаю, головним лідером є склад NaVi, а далі — Gambit Esports, G2 Esports, Virtus.pro.
Strike: NaVi, Gambit, Vitality, Faze Clan.
Катовіце, Кельн, Копенгаген… ці міста стало приймають великі турніри з CS:GO. Я згадую лише Starladder на «Олімпійському» в Києві. Як ви вважаєте, чому не проводять великі змагання в Україні? Можливо, ви чули про плани організації таких турнірів?
yXo: Основна проблема організації Tier-1 турніру — це привезти грандів світового CS:GO. Такі команди беруть участь в івентах BLAST та ESL і мають з ними партнерські відносини. Вони підписують контракти та зобов’язуються долучатися до інших заходів. Для того, щоб привозити до Києва такі команди, треба зробити хороший турнір Tier-1 з великим призовим фондом. А для цього потрібна комплексна робота в багатьох напрямах, зокрема й переговори з гравцями. Також існує справді велика проблема з майданчиками, де можна провести великий івент та посадити багато глядачів.
Кілька днів поспіль я заходив до Steam та спостерігав цікаву статистику: середній онлайн Counter-Strike: Global Offensive завжди вищий, ніж у Dota 2. При цьому призовий фонд The International 2021 з Dota 2 склав понад 40 мільйонів доларів. А для Counter-Strike призовий фонд окремого турніру поки що не переступав за мільйон. Як ви вважаєте, у чому причина?
Enkanis: Тому що у CS практично відсутня система краудфандингу саме призового фонду. Якби Valve запустила у нас такий кікстартер, то зібрали б мільйони. Інше питання полягає в тому, чи нам це потрібно. Я вважаю, гігантські призові на TI та наявна система DPC — це одне велике свято на вулиці, яка пуста 11 місяців.
yXo: Потрібно розуміти, що в Dota 2 нові користувачі приходять набагато важче, ніж у Counter-Strike. CS:GO — зрозуміліша гра, яка має просту механіку. Тут все максимально доступно: ти купуєш зброю, ось тобі граната, мапа — і ти біжиш та стріляєш. Потрапити на турнір The International з дисципліни Dota 2 важко. Для цього потрібно пройти дуже великий шлях самому, зібрати команду та пройти кваліфікацію. У CS:GO на Major теж потрапити непросто, проте є набагато більше локальних турнірів серед країн, вишів, корпоративних змагань на роботі. Всі ці чинники вказують на те, що дисципліна є дуже популярною. Мені здається, що кількість гравців у CS:GO більша, ніж у Dota 2, тому що гра більш доступна та зрозуміла. А щодо призового фонду — це питання варто розглядати окремо.
Strike: Різні моделі формування призового фонду. Адже додаткову фінансову винагороду гравці отримують від продажу стікерів, і повірте, там доволі гідні суми. Плюс, наскільки я розумію, у CS:GO Valve не хочуть іти шляхом The International. Ми маємо свій шлях. Якщо чесно, Інт занапастив інтерес у команд до інших турнірів, тепер вони мають лише одну мету — кваліфікуватися на головний івент року та спробувати там запалити, а на все інше можна забити. І насамкінець: якби моя воля, я б додав пару мільйонів Мажорам, а то якось несолідно.
Турніри академій, висхідні зірки Counter-Strike та склад мрії з українських гравців
WePlay провели вже три великі турніри WePlay Academy League, де молоді геймери демонструють свій скіл та потім вибиваються в основні склади. b1t у ростері Natus Vincere, перехід m0nesy до G2 та torzsi до Mouz — цьому яскраві приклади.
Як ви вважаєте, чи побачимо ми у 2022 році нових зірок Counter-Strike? Кого б ви виділили після першого цього року турніру академій?
Enkanis: Kairon, Krimbo, XertioN, headtr1ck, mhl, delusion — мій рейтинг онлайн-частини академій. Хлопці мають величезні шанси зробити цього року стрибок у кар’єрі.
Український Counter-Strike у 2021 році, напевно, пережив найкращий час з 2010-го, та навіть перевершив той рік. Юрію, спробуйте скласти команду мрії з українських гравців та тренера.
Strike: s1mple, b1t, Woro2k, bond1k та headtr1k. Blad3 на тренерському майданчику.
До речі, раніше турнірні оператори проводили змагання національних збірних, наразі ця тема затихла. Як ви вважаєте чому?
Strike: По-перше, проблематично скоординувати щільний турнірний графік. По-друге, клуби не отримують жодних компенсацій, відпускаючи своїх гравців у збірні, відповідно, не зацікавлені в цьому. По-третє — відсутність федерацій, що правильно функціонують, та зрозумілого механізму формування складу збірної.
Оновлення в Counter-Strike, ідеальний маппул від Enkanis, yXo та Strike та багаторічний коментаторський досвід
CS:GO, як і будь-яка популярна гра, динамічно розвивається, щоб відповідати бажанням гравців та сучасним геймінговим тенденціям. Компанія-розробник Valve періодично апдейтує гру: то маппул змінять, то баги видалять, то модифікують характеристики зброї на дещицю. Вдається по-різному, якісь оновлення користувачі зустрічають з цікавістю, а деякі так і не узвичаїлися.
Останнє оновлення Valve, яке згадується, — можливість дропа гранат та зміни на респауні терористів на карті Dust2. А що б ви пофіксили у грі насамперед?
Enkanis:Систему додаткових раундів. Розумію, навряд чи це станеться, але мені дуже імпонують допи у Valorant. Система Riot вбиває одразу двох зайців: вічне питання економіки та тривалості гри. У тебе є лише по одному раунду за сторони та фіксована сума грошей. Вважаю, дисципліни мають брати найкраще одна в одної.
yXo: На мою думку, зараз гра ідеально збалансована. У ній все чудово, окрім мапи Vertigo. Загалом я трохи змінив би пул мап або ввів систему зміни мап від сезону до сезону.
Strike: Мене найбільше хвилює наявність багів та чітерів у грі. А так CS дуже збалансований. Я задумався б над зміною маппула: хочеться побачити нові ігрові мапи. Ну хоч би одну.
Mirage, Dust2, Inferno, Nuke, Ancient, Overpass та Vertigo — саме ці мапи входять до маппулу офіційних змагань. Як ви вважаєте, чи очікувати цього року на заміну мап? І якої локації не вистачає, на вашу думку?
Enkanis: Тримаю кулаки за це! Бракує Cbble, Train, Cache. Також я вітаю будь-яку нову мапу, аби видалити з пула Vertigo змагання та відправити Mirage на переробку.
yXo: Хотілося б змін. Традиційно всі говорять про Tuscan, я також про нього скажу. Структура цієї мапи дуже цікава та підходить для змагань. Але річ у тому, що я не розумію політику Valve: чому, наприклад, прибрали мапу Train та замість неї поставили Ancient. Ancient — класна мапа, тут немає питань. Але є Vertigo, якою незадоволений я та комьюніті, а ще Inferno, Dust2, де структури не змінювалися багато років. Їх можна було б оновити.
Strike: Однозначно мінус Vertigo, також настав час дати Mirage відпочити. Особисто мені дуже не вистачає Cobblestone та Cache. Щоправда, ці мапи в останніх апдейтах дуже понівечили.
Ви відкоментували сотні матчів CS, ще з часів 1.6 версії. Чи залишилося щось, чим ця гра може вас здивувати? Згадайте момент, коли ви востаннє сказали: «Та невже? Такого я ще не бачив».
yXo: Восени був турнір, який я не коментував, та s1mple грав за захист на мапі Nuke, атака йшла на А Plant. Він заліз у вентиляцію та без прицілу вбив двох хлопців, які виходили з дверей на базу А. Я був вражений, хоча Сашко може приголомшити своєю високоякісною грою. Можливо, мене важко здивувати механікою, хоча несподівані гранати гравці теж кидають. Для мене це швидше цікаві моменти якогось гравця, які зроблять яскравий хайлайт.
Strike: CS — як футбол: начебто відбувається одне й те саме, при цьому змінюються покоління, з кожним роком змагальний рівень виходить на новий щабель, з’являються таланти та зіркові гравці, які не перестають нас, і мене зокрема дивувати. За це ми любимо CS!