Аліна Харечко інтерв’ю

«Потрібно вміти перезавантажуватися та подумки ловити себе на тому, скільки разів на день ти була щаслива», — впевнена Аліна Харечко. Про свій бренд Home Wings, кар’єру та баланс бізнесвумен розповіла в інтерв’ю Folga’

Аліна ХАРЕЧКО: «Home Wings — про інвестиції в гардероб, який ніколи не вийде з моди»

Два роки тому на ринку з’явився бренд Home Wings. Починали з піжам, зараз випускають речі у стилі casual, які ніколи не вийдуть з моди. Очолює проєкт досвідчена управителька та бізнесвумен Аліна Харечко.

Днями для знайомства Аліна запросила нас до свого київського шоуруму на Саксаганського. Перше враження: затишне приміщення у стилі хюґе. Сама Аліна дуже світла та відкрита, про свою справу може розповідати годинами. Вона провела для нас екскурсію шоурумом, показала, як воно — за лаштунками модного бренду, та познайомила з творчою командою. Ми поговорили про її кар’єрне зростання, бренд Home Wings, мету в бізнесі та важливість економії.

Аліна Харечко шоурум в Києві
З чого починалася ваша кар’єра?

За освітою я менеджерка в адміністративній сфері. Моя кар’єра розпочалася з Донецького державного центру зайнятості, де я, пам’ятаю як тепер, заробляла 40 доларів на місяць. Пів дня навчалася у виші на денному, пів дня працювала менеджеркою з персоналу.

Згодом мене взяли асистенткою до компанії «Орлан-Беверіджиз», а потім менеджеркою з маркетингу в Східній Європі. У 19 років у мене вже був особистий водій.

Аліна Харечко 2022
За що відповідали в «Орлан-Беверіджиз»?

Працювала ритейл-директоркою. У Києві розроблялися стандарти мерчандайзингу, які я запроваджувала в Донецькій області. Простіше — контролювала, як підлеглі розкладали товар на полицях у супермаркетах. Компанія була дуже потужною, з розгалуженою по багатьох містах України мережею.

За рік роботи я зрозуміла, що досвід дозволяє мені відкрити своє агентство та опрацьовувати замовлення самостійно. Все почалося з компанії «Фокстрот». Був 2003 рік. Бренд заходив до Донецького регіону. Маркетинг-директорка Наташа Букрєєва запропонувала мені опікуватися організацією відкриття нових крамниць під ключ: починаючи від маркетингу до розробки шоу-програм.

Тобто ваша власна справа стартувала з «Фокстроту»?

Так. Не знаю чому, але Наташа в мене повірила, адже попри свій досвід я ще не встигла знайти суперкейсів. Це не інше що, як магія, що відбувається зі мною протягом життя, магія, яку я не можу пояснити.

За пів року роботи у «Фокстроті» знову сталося диво. Знайома з Дніпра запропонувала закривати BTL для бренду Coca-Cola в Донецьку. Напевно багато хто пам’ятає бум: люди збирали кришечки та обмінювали їх на подарунки. Ідеї подібної діяльності розроблялися в Києві, а я імплементувала їх у східному регіоні.

Розкажіть докладніше про те, чим займалося ваше агентство.

BTL та трейд-маркетингом (Це комплекс знань та дій, спрямованих на збільшення попиту на рівні гуртової та роздрібної торгівлі). У мене була команда мерчандайзерів, які правильно розкладали товар на полицях у супермаркетах, а також промоутери. Якщо підрахувати всіх разом, у мене в підлеглості було близько 150 осіб. Я була монополісткою.

Співпраця з Coca-Cola — досвід значущий. Як залучали клієнтів далі?

А далі в моєму житті стався Procter & Gamble. Почну з передісторії: на той час ще в межах організації ISIC я безплатно проводила тренінги з кар’єрного зростання для студентів та молодих спеціалістів. І до мене повернувся бумеранг добра. Я телефоную до Procter & Gamble, та й з’ясовується, що директор бренду по Донецькій області знає мене, була на моїх тренінгах. Зі мною погодилися працювати, практично не вагаючись.

Таким чином, у моєму кейсі вже були: «Фокстрот», Coca-Cola та Procter & Gamble. Ще за рік з’явилися «Укрсиббанк», винний завод Shabo та Adidas.

Я купила в Донецьку квартиру та машину та зрозуміла, що залишатися звичайним виконавцем мені вже нецікаво. Хотілося розвитку та реалізації власних ідей. Моїй агенції на той момент виповнилося півтора року. Справи залишила на асистентку та переїхала до Києва, який зустрів мене дуже холодно.

Шоурум Home Wings
Home Wings
Бренд Аліни Харечко
Що це був за лід?

По-перше, мені 22, а роботодавці мало кого беруть у такому віці на керівні посади, навіть попри значний бекграунд. По-друге, я недостатньо добре знала англійську.

Роботу шукала майже місяць. Отримувала регулярні відмови від відомих брендів. Але прийшла до Schwarzkopf & Henkel та попри недосконалу англійську пройшла співбесіду з німецьким топменеджером та маркетинг-директором. Мене взяли молодшою фахівчинею на посаду трейд-менеджерки. Але зарплата все одно ще не відповідала тій, яку я отримувала у Донецьку. Згодом набралася досвіду та контролювала 120 консультантів та 12 супервайзерів по всій Україні. А за рік мені знову набридло…

Аліна Харечко біографія
Яким був наступний проєкт?

Якимось дивом мене взяли до Unilever, бренд Lipton. Я стала там наймолодшою бренд-менеджеркою з СНД. Була щаслива, бо нарешті могла пропонувати свої ідеї, хоча й 50 на 50, бо стратегію затверджував головний офіс. І якщо вони вирішували, умовно кажучи, що цього року обличчям бренду буде Патрісія Каас, — я не зможу оминути це, а буду адаптувати затверджені зі співачкою матеріали під український ринок.

За три роки я зрозуміла, що зайшла в глухий кут, і мені знову нецікаво, бо в міжнародних компаніях ти, як гвинтик, і собі не належиш.

Ви доволі часто змінювали проєкти. Наскільки складно це було емоційно?

Зміна робочого місця — це завжди важко. Ти щоразу залишаєшся поза зоною комфорту та поза матеріальними благами — непоганою зарплатою, машиною та корпоративним страхуванням. А якщо казати про нову сферу діяльності, то це ще в рази складніше. Тобі з нуля потрібно побудувати бізнес, вивчити ринок та його гравців. У мене так і сталося. Наступним кроком було створення власної школи маркетингу BeFirst.

Чому вибрали саме такий напрям?

Найчастіше мені не вистачало практичних знань. Під час роботи у великих корпораціях я завжди вчилася.

Поступово почала формувати команду викладачів для модульних програм Marketing Start, PR Start, Trade Marketing та інших. До речі, соцмережі тоді тільки зароджувалися, але ми приділяли їм чимало часу, вчили, як правильно працювати з хейтерами.

Скільки людей навчалося у першому потоці?

На початку першого року — до 20 осіб. Спершу ми мали приміщення на 100 квадратних метрів на Червоноармійській, 76, студенти часто намагалися зняти взуття — думали, що це квартира.

За три роки ми стали прибутковим бізнесом з непоганим оборотом. У нас вже навчалося 150 осіб щомісяця на модульних програмах. У 2011 році збирали близько 2000 гостей на великих конференціях у Києві. За форматом це було схоже на те, що зараз робить Big Money Євген Черняк. Сотня найкращих маркетинг-директорів України завжди брали участь у наших заходах. Але я зрозуміла, що при цьому я нещасна. Мені 26, у мене є все, про що тільки можна мріяти: робота, квартира, машина, але немає головного, важливого для кожної дівчинки, — сім’ї. Успіх та гроші не мають жодного значення, коли ти приходиш увечері додому та ридаєш у подушку від самотності.

Я потрапляю до Forbes, до найкращої десятки молодих підприємців України за версією «Кореспондента» та на пікові розвитку, у 2011-му, продаю свій бізнес.

Аліна Харечко фото
Чи вплинули на це рішення особисті стосунки?

У цьому ж році я вийшла заміж за дизайнера Андрія Тищенка (Андре Тан). Ми познайомилися на конференції з маркетингу, де він читав лекцію. Пізніше побачив інтерв’ю зі мною, зателефонував й ми зустрілися.

Андрій залицявся до мене близько року. Я не розуміла, навіщо виходити заміж за людину з fashion-індустрії, яка мені здавалася дуже ненадійною. На той момент у нього в команді було 30 людей. Він же у різний спосіб виявляв серйозність своїх намірів.

Home Wings інстаграм
Після заміжжя допомагали чоловікові з бізнесом?

На певний час взяла паузу щодо ритму школи маркетингу. Але згодом зрозуміла, що просто сидіти вдома — нецікаво, та почала допомагати Андрію розбудовувати бізнес. Як виявилося, мені набагато комфортніше це робити за спиною в чоловіка, бо всі обов’язки поділено порівну. До того ж ти можеш його підтримувати, але головний — він.

За 10 років роботи наша команда збільшилася: було 30 осіб, стало 250. Починали з маленького офісу у 70 квадратів та доросли до крутого приміщення у 1200 квадратних метрів на Дмитрівській.

У нас з Андрієм була чудова синергія. Він класно розробляє колекції, в мене досвід у міжнародному бізнесі та маркетингу. До речі, саме я добирала весь провідний менеджмент в його компанії — всі люди працюють досі.

Home Wings тканини
Історія успіху Аліни Харечко
Виробничий процес Home Wings
Чи не було складно поєднувати сім’ю та бізнес?

Це дуже цікаво. На кухні ви можете обговорювати не лише дітей та памперси. У вас з’являється більше спільних тем, ви стаєте бандою.

Шість років тому у нас народилася чудова донька Соня. Характером у тата, зовнішністю в мене. Але, на жаль, за десять років кохання минуло. Так буває. На жаль. Ми зараз у дуже добрих стосунках, часто телефонуємо одне одному. Разом виховуємо нашу доньку.

Чи цікавиться донька модою?

Так! Вона шиє іграшки та одяг лялькам з чотирьох років! Але для мене це стрес, адже дитина маленька, треба контролювати, щоб не вкололася гострою голкою.

Я розумію, що це гени Андрія. У мене в дитинстві такого не було. Соня навчається у першому класі, любить малювати та бере участь у різних конкурсах. Зараз вона найактивніша дитина у школі — дуже розумна та свідома. Я намагаюся прищепити їй любов до читання, та це в мене вже виходить. Наша домашня бібліотека за кількістю книг може зрівнятися з будь-якою інтернет-крамницею.

Повернемося до Home Wings. Розкажіть про філософію бренду.

У мене вже третій бізнес, та щоразу це любов. Спершу агентство, потім школа маркетингу, а тепер бренд одягу.

Home Wings побудований на концепції хюґе. Мене на це надихнула книга Майка Вікінга «Hygge. Секрет данського щастя», яка свого часу стала бестселером. Данці кажуть, що щастя складається з простих речей: гармонії, подорожей та щирих стосунків, а не з постійних перегонів за успіхом та привілеями.

Щодо бренду, то ми стартували з піжам, але я зробила для себе висновок: українські жінки ще не готові їх купувати. Вони надають перевагу одягу, в якому можна вийти на вулицю. Та й мені самій хотілося створити комплекти базових речей, які будуть доречні як для прогулянки з дитиною, так і для відпочинку за містом, і для зустрічі з подругою. Home Wings — про інвестиції в гардероб, який ніколи не вийде з моди.

Під час локдауну люди місяцями сиділи вдома. Чи вплинуло це на продаж домашнього одягу?

Ми виросли під час карантину майже вдвічі! За перший місяць локдауну продали стільки, скільки продавали раніше за рік.

Але все одно відмовилися від виробництва піжам на користь класичного базового жіночого одягу. Я перебудувала бізнес — та одразу зросли продажі. До речі, 45% наших клієнтів є постійними. Це моя велика гордість та підтвердження того, що ми продаємо якісний продукт.

Розкажіть про колаборації, які вже встигли реалізувати.

Ще до карантину ми мали колаборацію з Cosmopolitan. 2020 року — з дизайнеркою Ксенією Шнайдер. Обидва рази потрапили до всіх модних ЗМІ, що в цій ніші теж важливо. Плюс до мене прийшли зовсім інші клієнти — середній клас дівчаток-менеджерок та керівниць бізнесами. У цей період почали активніше співпрацювати з блогерами.

У 2021 році спільно з Фондом Олени Пінчук створили два костюми, гроші від продажу яких повністю передаємо на підтримку жіночого підприємництва в Україні.

Час диктує нові правила. У вас частіше купують наживо чи онлайн?

На цей час 70% продажів відбуваються через інстаграм та сайт. Власне, у мене класний онлайн-бізнес, і я взагалі не залежу від офісу. Дівчатка вже встигли уникнути шаблонного уявлення про шопінг у торгових центрах. В онлайні є вся розмірна сітка, пересилання «Новою поштою» та можливість повернення, але його частка у нас становить лише близько 5%.

Люди все менше купують у ТЦ. Висновок: потрібно йти до інтернету. Щодня працюю над покращенням сервісу — швидкістю доставляння, правильністю підбору розмірних сіток. Важливо, щоб люди поверталися до нас.

Аліна Харечко про свій бренд
Де купуєте тканини для колекцій?

Здебільшого у Туреччині. Всі тканини натуральні, вибираю їх завжди сама. Особисто не літаю, але постачальники відправляють мені зразки, за якими добираю кольори та склад. З італійськими практично не працюю, оскільки мені потрібно зберегти якість та при цьому тримати ціни.

Ваші слогани — «Детка, ты просто космос» та «Домой, как на крыльях». Розкажіть про цей задум.

Коли стартували з піжам, назви добирали максимально інстаграмні. Та дівчатка, йдучи від нас, стало постять слогани, розміщені на пакетах та етикетках. Минулого року я думала їх змінити, але клієнтки запротестували.

З якими проблемами мали справи при організації бізнесу?

Мені було доволі складно розібратися з лекалами, бо не стикалася з ними раніше. За помилки я платила своїми грошима. Тому основне, що б я порадила новачкам у цій сфері, — пройти максимальну кількість курсів з конструювання та дизайну, щоб розуміти, яким чином перевіряти цех. Адже можна розкласти лекала так, щоб заощадити 30 метрів тканини. Потрібно все контролювати, інакше в тебе крадуть.

Я малюю всі моделі самостійно. Потім допрацьовую їх з технологом, щоб досягти ідеальної посадки речей на різні типи фігур.

Не вважаю себе дизайнеркою, тому що над колекціями працює команда та затверджується все спільно. Я інвестую в це та розумію, що кожна річ вартує грошей, робота має окупатися.

Аліна Харечко, склад шоуруму Home Wings
Аліна Харечко про бізнес та кар’єру
Наскільки важлива економія в бізнесі? Як багато часу ви приділяєте цьому?

Ми працюємо з двома виробничими цехами у Миколаєві. Звичайно, я завжди обговорюю з ними знижки на пошиття. Важливо, щоб ціна для споживача не була завищеною, а якість має залишатися високою. Костюм у нас можна придбати за 2000 гривень, а сукню — за 1500.

Зараз економія є вагомим чинником розвитку сучасного бізнесу. Особливо актуально це останніми роками. Ми ніколи не економимо на матеріалах та фурнітурі, я намагаюся розробляти прогресивний фешн-дизайн, який у деталях та завжди без спрощень реалізує наш конструктор одягу. Проте для підтримки рентабельності бізнесу доводиться заощаджувати на витратах, зокрема на комунальних, оренді, транспорті, тобто на всьому тому, на чому потрібно заощаджувати в сучасному бізнесі.

Лайфхак: щоб заощадити, особливо взимку, коли зростають рахунки за комунальні послуги, зверніть увагу на електричні водонагрівачі Ariston VELIS Wi-Fi Завдяки прискореному нагріванню та електронній системі керування бойлер дає на 16% більше гарячої води у порівнянні зі стандартними механічними виробами з одним баком. Пристрій простий в керуванні завдяки великому дисплею з інтуїтивно зрозумілим інтерфейсом та індикатором нагрівання.

Приємний бонус: VELIS LUX має вбудовані функції Wi-Fi для можливості керування в будь-якому місці за допомогою Aqua Ariston NET. Завдяки електронній системі безпеки водонагрівач швидко виявляє будь-яку проблему та за необхідності автоматично вимикається.

Дизайн бойлера виконаний в елегантному італійському стилі, а нова ексклюзивна панель — матово-срібляста.

Ваш офіс розташовується у квартирі на Саксаганського, 89-А. Ви орендуєте це приміщення?

Вулиця Саксаганського пролягає у важливій історико-культурній зоні. Ми орендуємо квартиру на другому поверсі. До карантину в мене був великий шоурум — 160 квадратних метрів, але з пандемією зросли продажі через інтернет, і я вже не бачила сенсу залишатися в тому приміщенні. Переїхавши сюди, ми зрозуміли, що так дешевше: мені було важливо зберегти команду та зарплати. Деякі співробітники перейшли на фриланс.

Згодом усе вгамувалося, і наші продажі навіть зросли. Левова частка бюджету йде на таргетовану рекламу в інтернеті.Та водночас нас люблять блогери.

Hygge. Секрет данського щастя Вікінг Майк
Команда Home Wings
Аліна Харечко: кар’єрний шлях та фото
Розкажіть про основні якості, яких ви набули за час роботи в бізнесі.

Стресостійкість. Іноді трапляються форс-мажори. Наприклад, надходить бракована партія товару. Я розумію, що це людський чинник, який неможливо проконтролювати, просто треба відправити товар назад. А клієнти в цей час чекають на свої речі, їм уже щось продали. Або пакети вчасно не прийшли: без них неможливо відправити посилку. Таке теж буває, і треба швидко ухвалювати рішення.

Ще я навчилася ефективно працювати з командою та створювати атмосферу для покупців та гостей, які до нас приходять.

Бренд одягу Home Wings
Базовий одяг Home Wings
Скільки зараз людей у вашій команді?

По-перше, є технолог, у руках якого зосереджено багато завдань — від планів виробництва до аналітики.

Друга позиція — конструктор, який розробляє лекала, градацію та все, що стосується шиття зразків.

Також в мене є sales-відділ, який складається з трьох осіб, а ще фінансист та таргетолог.

Яким має бути ваш співробітник?

У нас доволі високий ритм роботи. Я швидка, як Ferrari. Наразі працюю в офісі щодня по чотири години, але за цей час встигаю нарізати завдання, проконтролювати, що було зроблено, що ні.

Тому в працівника має бути швидкість руху та розуму, він повинен бути відповідальним, начитаним та володіти грамотною мовою. В епоху соцмереж та повсякчасного спілкування без цього неможливо.

Якщо це фінансист та технолог — мені важлива гіпервідповідальність: інакше люди не повертатимуться.

Якою ви бачите вашу цільову аудиторію?

Це дівчата, які хочуть одягатися комфортно та стильно. Вік 27+. Напевно, власник бренду завжди притягує схожих на себе клієнтів, у моєму випадку — в яких теж є свій бізнес.

Для нашого бренду важливо залишитися масмаркетом. Не хочу йти у високий сегмент, тому що в сьогоднішньому бізнесі мені не потрібно всякчас перебувати в офісі та все контролювати. Fashion-дизайнери першої лінії завжди виходять до клієнтів, які купують речі за 2000 доларів. Мені це робити необов’язково, я можу все контролювати у віддаленому режимі.

Ви розповідали, що продали прибутковий бізнес через особисте вигоряння. Що допомагає впоратися з емоціями тепер?

Правильно все збалансовую. Після роботи займаюся спортом чи їду на танці. Завжди треба вміти перезавантажуватися та ловити себе на тому, скільки разів на день ти була щаслива. Коли немає позитивних емоцій — процес вигоряння відбувається швидше.

Яких цілей у бізнесі хотілося б досягти у найближчі кілька років?

Зрости вдвічі в обсягах виробництва та фінансовому плані. Хоч як крути, але гроші важливі, вони дають незалежність та свободу. Але не можна гроші перетворювати на самоціль. Саме в цьому моя філософія. Мені важливіше зайвий раз поїхати у подорож, аніж заробити.

Тому я не маю бажання робити бізнес мережею. Дівчинка має залишатися дівчинкою, повертаючись до історії хюґе.

З найближчих планів — зберегти тих людей, з якими працюю зараз. Мені складно, коли в команді багато працівників. Я зрозуміла, що це виснажує. Велика відповідальність — великі витрати.

Максимум — можу розширити офіс чи придбати свій. Такі плани є. В мене немає мети стати найбільш продаваним брендом. Мені має бути комфортно. Я хочу почуватися щасливою.

До речі, бізнес будую виключно за свої гроші. У колишнього чоловіка я на нього не взяла ані копійки. Це інвестиції з продажу минулого бізнесу. Тому тепер ризикую виключно власними грошима.

Фото: Поліна Неводнича, спеціально для Folga’
Анна Іваненко
Автор(ка):
Анна Іваненко